WWF newsletter


Τεύχος 14, Απρίλιος 2011

θέματα

 

Το σχολείο πάει "πράσινο" σινεμά!

Το WWF Ελλάς σε συνεργασία με τον κινηματογράφο ΔΑΝΑΟΣ διοργανώνουν τις Μέρες οικολογικού κινηματογράφου "Το σχολείο πάει 'πράσινο' σινεμά" για μαθητές δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου.

Επιλέξαμε για εσάς ταινίες περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος ως ένα ακόμα ελκυστικό μέσο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Αποτελούν αφορμή για επεξεργασία και ανάλυση του θέματος και για ανάληψη δράσης.

Επιλέξτε την ταινία και το ανάλογο θέμα που ενδιαφέρει την τάξη σας και επικοινωνήσετε με το υπεύθυνο τμήμα του ΔΑΝΑΟΥ στα 210.6922659 / 6973.730938 για να κλείσετε ημέρα επίσκεψης και προβολής της ταινίας της επιλογής σας. Οι προβολές των ταινιών μπορούν να πραγματοποιούνται κατά τις ώρες και ημέρες σχολείου.

Ακόμη μπορείτε να καλέσετε το WWF για σχετικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα στους μαθητές σας πριν ή μετά την παρακολούθηση της ταινίας. Επικοινωνήστε στο n.coutava@wwf.gr ή στο 210 33 14 893 (N.Koυταβά, Ε.Σβορώνου, Μ.Συμβουλίδου).

Οι ταινίες που θα προβληθούν είναι: OCEANS με θέμα τα θαλάσσια οικοσυστήματα, HAPPY FEET με Θέμα την κλιματική αλλαγή, ΓΟΥΟΛ-Υ με θέμα τη διαχείριση απορριμμάτων, Μικρόκοσμος με θέμα τον κόσμο της βιοποικιλότητας, Ο Όρμος με θέμα τα θαλάσσια οικουστήματα, Whale Rider – Το σημάδι της φάλαινας με θέμα τα θαλάσσια οικουστήματα και Το παιδί και η αλεπού με Θέμα τον κόσμο της βιοποικιλότητας.

Το Πάντα διηγείται την ιστορία των πραγμάτων…

Πολλές φορές κάνοντας περιβαλλοντική εκπαίδευση στο σχολείο επικεντρωνόμαστε σε πράγματα πολύ ενδιαφέροντα μεν όπως είναι η βιοποικιλότητα ή η μόλυνση των θαλασσών αλλά πολύ μακριά από την καθημερινότητα των παιδιών. Κι όπως συχνά βλέπουμε στην πράξη πολλά παιδιά δυσκολεύονται να κάνουν την σύνδεση "οι πράξεις μου έχουν αντίκρισμα στο περιβάλλον".

Για αυτό κι όταν πριν λίγα χρόνια πρωτοείδαμε το εκπληκτικό Story of stuff θεωρήσαμε ότι είναι από εκείνα τα ολοκληρωμένα υλικά περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που αφήνουν ένα ανεξίτηλο ίχνος τόσο στα παιδιά όσο και στους ενήλικες.

Οφείλουμε λοιπόν να ευχαριστήσουμε τον πιστό εθελοντή μας Μιχάλη Περιβολάρη που δημιούργησε με τη βοήθειά μας ένα αντίστοιχο ολοκληρωμένο υλικό για την ιστορία των πραγμάτων, πιο σύντομο αυτή τη φορά, στα ελληνικά και με βασικό πρωταγωνιστή το αλουμινένιο κουτάκι που είναι τόσο γνώριμο για τα παιδιά. Το υλικό αυτό είχαμε την ευκαιρία να το δοκιμάσουμε στην πράξη με τα σχολεία που συμμετείχαν στο πρόγραμμα "η Δύναμη του 10" αλλά σκεφτήκαμε ότι μπορεί να το βρείτε χρήσιμο γενικότερα κι έτσι το ανεβάσαμε στην ιστοσελίδα μας.

Στόχος του προγράμματος είναι να αντιληφθούν τα παιδιά το περιβαλλοντικό κόστος της υπερκατανάλωσης, να συνειδητοποιήσουν την ιστορία των καταναλωτικών αγαθών και τις επιπτώσεις της παραγωγής προϊόντων στο περιβάλλον, να εξοικειωθούν με την έννοια του οικολογικού αποτυπώματος και να εκτιμήσουν τη δύναμή του καταναλωτή. Η ανακύκλωση δεν αρκεί. Η μείωση της κατανάλωσης και η αλλαγή του προτύπου ζωής μας είναι το κλειδί για έναν πιο βιώσιμο κόσμο.

Το Πάντα βραβεύει την Πράσινη Συσκευή του Μέλλοντος

Με μία ξεχωριστή τελετή απονομής ολοκληρώθηκε ο μαθητικός διαγωνισμός με τίτλο ‘Green Contest’ για την ανάδειξη της "Πράσινης Οικιακής Συσκευής του Μέλλοντος" που διεξήγαγε η Ηλεκτρονική και το WWF Ελλάς.

Ο διαγωνισμός, που ξεκίνησε τον Νοέμβριο, απευθύνονταν σε μαθητές Γυμνασίου και είχε ως στόχο την ενίσχυση της οικολογικής τους συνείδησης και την επαφή τους με οικολογικά υλικά και εναλλακτικές μορφές ενέργειας. Οι συμμετέχοντες είχαν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν την "Πράσινη Οικιακή Συσκευή του Μέλλοντος", απεικονίζοντας την είτε σε μακέτα είτε σε σχέδιο, χωρίς περιορισμούς στη τεχνοτροπία.

Συνολικά, ο διαγωνισμός που διοργάνωσε η Ηλεκτρονική και το WWF Ελλάς, είχε 132 συμμετοχές από τα 4 σχολεία που συμμετείχαν στην πιλοτική του φάση. Ανάμεσα στα βραβεία συμπεριλαμβάνονταν ένας οικολογικός projector, ένα laptop με φιλικά προς το περιβάλλον χαρακτηριστικά, μια φωτογραφική μηχανή και δωροεπιταγές με δυνατότητα αγοράς επιλεγμένων οικολογικών προϊόντων από τα καταστήματα της Ηλεκτρονικής.

Ο κ. Δημήτρης Καραβέλας, Διευθυντής του WWF Ελλάς ανέφερε: "Η μεγάλη συμμετοχή των μαθητών αλλά και τα εξαιρετικά αποτελέσματα που επέφερε, μόνο ελπιδοφόρα μπορούν να χαρακτηριστούν. Η προστασία του περιβάλλοντος περνάει μέσα από την τεχνολογία αλλά κυρίως μέσα από τη νέα γενιά. Αυτή η γενιά μας έδειξε με εμφατικό τρόπο ότι τεχνολογία και περιβάλλον μπορούν να συμβαδίσουν, χωρίς να υστερήσει κανένα εκ των δύο".

Το σύνολο των έργων θα εκτίθενται στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο Art Gallery, που βρίσκεται στο κατάστημα της Ηλεκτρονικής στο Μαρούσι, μέχρι τις 20 Απριλίου.

Το Πάντα φτιάχνει μια οικολογική λαμπάδα

Θα χρειαστείτε:
• ένα κομμάτι χειροποίητο οικολογικό χαρτί (μπορείτε να το βρείτε σε μαγαζιά με χαρτικά)
• κόλλα atlacol
• κάποιου είδους οικολογικό σπάγκο
• κανέλες
• ψαλίδι

Διαδικασία:
Κολλάτε το χειροποίητο οικολογικό χαρτί γύρω από τη λαμπάδα, αφήνοντας αρκετό περιθώριο από την πάνω μεριά, για να μπορείτε να την ανάψετε χωρίς πρόβλημα. Στη συνέχεια κολλάτε τις κανέλες γύρω στη λαμπάδα και τις δένετε με τον οικολογικό σπάγκο.

Πηγή: http://www.familylife.gr/

Το Πάντα βλέπει το μέλλον...

Πώς ήταν η γειτονιά μας, πώς είναι τώρα και πώς την φανταζόμαστε, στην ιδανική της μορφή, στο μέλλον; Εξετάζουμε το θέμα από πλευράς φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος, από κοινωνική και οικονομική άποψη. Επιμένουμε στους λήπτες αποφάσεων και στη συμμετοχή (ή μη συμμετοχή) του πολίτη στο σχεδιασμό της πόλης. Συντάσσουμε τις προτάσεις μας και τις καταθέτουμε στις τοπικές αρχές.

Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για το δικαίωμα του πολίτη σε βιώσιμες πόλεις. Για παιδιά από 9 χρονών και άνω, διάρκεια από 90’ έως…ολόκληρο project! Κάντε κλικ εδώ.

Το Πάντα ονειρεύεται…

"Το σχολείο του μέλλοντος" είναι το θέμα που πραγματεύτηκαν παιδιά γυμνασίου της Ελληνο-γερμανικής Σχολής σε ένα εργαστήριο δημιουργικής γραφής με το WWF Ελλάς. Απολαύστε ένα ακόμα απόσπασμα από κείμενο μαθητή της Γ΄ Γυμνασίου.

"Είμαστε ελεύθεροι. Κοντά στο νερό, μέσα σε πλοίο. Συζητάμε για τα πάντα: βιβλία, ιστορία, φιλοσοφία. Βλέπουμε το γειτονικό σύμπαν και μερικοί από μας ετοιμάζονται να ταξιδέψουν εκεί. Η κυρία καπνίζει, προτείνει, ρώτα, απαντά. Η μουσική χαμηλώνει, το φως περιπλανιέται.
Είμαστε ελεύθεροι. Μέσα στο πάρκο, το φως ξεπροβάλει. Γραμμένες σελίδες καινούρια λουλούδια. Σίγουρα όλοι θα προλάβουμε;
Είμαστε ελεύθεροι. Κοιτάω τριγύρω και βλέπω αλήθεια.
Σήμερα όλοι αποφασίσαμε να μάθουμε την αλήθεια.
Είμαστε ερευνητές. Κλέβουμε λίγη φαντασίωση του Γκάους, της Κιουρί, του Φέιμαν. Οι τοίχοι, σεντόνια, τις τελετές φυλάσσουν.
Είμαστε ερευνητές. Και βρήκαμε μέσα στην πόλη παιδιά να σιγοκαίνε. Δεν ήξεραν πως ίσως μέσα στα πολλά τα αγαθά να μην υπάρχει. Το φως κρυβόταν πίσω από ποιον;
Και έπρεπε εσείς τον ήλιο να ανάψετε.
Είμαστε ερευνητές. Μπορεί να αργήσουμε όμως το δρόμο θα τον βρούμε. Και με τα μάτια των παιδιών, απ’ όλο τον κόσμο θα μας ακολουθήσουν. Χωρίς θυσία, φαντασία, ορατικότητα ο άνθρωπος το όνειρο μονάχα στο νου του θα εγκυμονεί. Αυτά αν όχι εσείς ποιος θα μας τα διδάξει;
Είμαστε ερευνητές. Και σήμερα αποφασίσαμε να ψάξουμε γύρω μας. Θα γίνουμε άνθρωποι. Όλοι είμαστε μαζί, μέρη ενός κύκλου με άπειρη ακτίνα. Και η κεντρική φωτιά όλους θα μας ζεστάνει και οι φωνές όλες θα ακούγονται. Ακόμη και αν ο άνεμος απ’ τα ψηλά βουνά την ακοή και τη μιλιά μας παρασύρει.
Θα γίνουμε άνθρωποι. Κούντερα, Σεφέρη και Σωκράτη θα γευόμαστε και με τη μουσική των επίγειων θεών θα μεθούμε. Και έπειτα όσοι ποθούμε μέσα στα …. Του Μουνχ, θα κολυμπήσουμε.
Θα γίνουμε άνθρωποι. Θα δούμε σε ποιο κομμάτι απ’ το μεγάλο παζλ ανήκουμε.
Σήμερα αποφασίσαμε να ορίσουμε ποιοι εμείς είμαστε.
Όπως και να ‘χει φυλακισμένοι του χθες, επιπόλαιοι του σήμερα και φοβισμένοι του αύριο δε θα επιτρέψουμε να γίνουμε. Πρέπει να προσπαθήσουμε για να προφτάσουμε κάτι από αυτά που λείπει."

Αειφόρο Σχολείο: Δοκιμάστε αυτές τις ιδέες!

"Χτίζοντας γέφυρες ανάμεσα στο σπίτι και στο σχολείο". Είναι κοινός τόπος στις συζητήσεις για το αειφόρο σχολείο πως οι γονείς πρέπει να αποτελούν ενεργό μέλος της σχολικής κοινότητας. Συχνά όμως υπάρχει μια αμηχανία και από τις δυο πλευρές. Σύλλογοι γονέων που θέλουν να προσφέρουν, και πραγματικά κάνουν προσπάθεια και αφιερώνουν πόρους, αλλά λειτουργούν παράλληλα μάλλον παρά σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς. Από την άλλη εκπαιδευτικοί που θέλουν να εμπλέξουν περισσότερο τους γονείς αλλά τους νιώθουν απόμακρους και μη διαθέσιμους.

Το καλό παράδειγμα μας έρχεται από μια πολύ-πολιτισμική γειτονιά, και ένα αντίστοιχα πολύ-πολιτισμικό σχολείο από αυτά που συναντούμε πια σε όλες τις πόλεις της Ευρώπης. Η προσπάθεια προσέγγισης και δραστηριοποίησης των γονιών έγινε με πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών. Καταρχήν προσπάθησαν να ομορφύνουν λίγο το τσιμεντένιο τους κτίριο, να το πρασινίσουν, να το ζωγραφίσουν, με τους μαθητές μαζί, να εκθέσουν έργα των μαθητών και (κυρίως) να διαμορφώσουν έναν χώρο συναντήσεων των γονιών. Φρόντισαν να κάνουν το σχολείο φιλόξενο προς τους γονείς. Σύστησαν, επίσης, έναν Σύλλογο Γονέων.

Οι συναντήσεις των γονιών-μελών (μια φορά στις 15 μέρες) εξελίχθηκαν σε ένα forum ανταλλαγής εμπειριών τόσο ανάμεσα στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς. Οι εκπαιδευτικοί, διαπιστώνοντας ότι οι γονείς δεν γνωρίζουν πώς να παίξουν και να περάσουν δημιουργικό χρόνο με τα παιδιά τους, προσπάθησαν να καλύψουν αυτό το κενό. Οι γονείς ανταποκρίθηκαν με θέρμη. Επίσης οι εκπαιδευτικοί έδειξαν στους γονείς και την ύλη και τη φιλοσοφία των μαθημάτων, και κυρίως τους έδειξαν τρόπους να βοηθάνε τα παιδιά στην προετοιμασία τους για το σχολείο.

Τι σχέση έχουν όλα αυτά με το αειφόρο σχολείο είναι αυτονόητο. Τι σχέση έχουν με το περιβάλλον, ειδικότερα; Οι γονείς κλήθηκαν να βοηθήσουν σε σχολικές εκδρομές (συνοδεύοντας τα παιδιά) και σε επισκέψεις περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος μετά όμως από ειδικές συναντήσεις όπου τους εξηγήθηκε ο σκοπός της εξόρμησης και ο ρόλος τους. Ακόμη οργανώθηκαν μαθήματα οργανικής καλλιέργειας και οι γονείς κλήθηκαν να δουλέψουν με τα παιδιά και να μεταδώσουν και τις γνώσεις τους στην παραδοσιακή και υγιεινή διατροφή.

Όπως λένε οι άνθρωποι από το σχολείο αυτό: "Μην απογοητεύεστε αν η συμμετοχή στην αρχή είναι μικρή. Το χτίζετε σιγά σιγά." Έχουμε ανάγκη από συνεργασίες σήμερα. Κι έχουμε ανάγκη από σχολεία που εξελίσσονται σε "κοινότητες μάθησης" όπου οι ρόλοι μαθητών και μαθητευόμενων εναλλάσσονται για όλους.

Πηγή:WWF UK

Το Πάντα θα βρίσκεται…

1 – 3 Απριλίου, στο 2ο Πανελλήνιο Συμπόσιο της ΠΕΕΠΟΘΕ "Με τον παλμό του πολιτισμού για ένα νέο σχολείο" με εργαστήριο με θέμα τα "Ανθρώπινα δικαιώματα και η περιβαλλοντική κρίση μέσα από τη δημιουργική γραφή και τις τέχνες", στις εγκαταστάσεις των Νέων Εκπαιδευτηρίων Γ. Μαλλιάρα στον Άλιμο.

Tην Κυριακή 10 Απριλίου στα Χανιά, στο ξενοδοχείο Σαμαριά, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος "Eνεργός πολίτης και αφήγηση" παρουσιάζοντας τον ρόλο της αφήγησης στη δραστηριοποίηση των εφήβων (Ε.Σβορώνου) και την περίπτωση της δραστηριοποίησης εθελοντών για την προστασία υγροτόπων της Κρήτης (Μ.Νοίδου).

Την Πέμπτη 28 Απριλίου στην Κιβωτό του Κόσμου στον Κολωνό για να ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα Δάσος και κλίμα.

Το Πάντα πάει νηπιαγωγείο...

Ακούμε καμιά φορά παράπονα ότι δεν έχουν υλικό και προγράμματα για νηπιαγωγεία. Κι όμως, βρισκόμαστε τουλάχιστο τρεις φορές την εβδομάδα σε νηπιαγωγεία με προγράμματα για την κλιματική αλλαγή και την ενέργεια, το δάσος, τα απειλούμενα είδη, τη βιοποικιλότητα, το οικολογικό αποτύπωμα…Και μας αρέσει να μοιραζόμαστε τις τεχνικές μας με τους ίδιους τους νηπιαγωγούς.

Εάν θέλετε λοιπόν να πάρετε μια γεύση από σεμινάριο νηπιαγωγών σε τεχνικές Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, πατήστε εδώ

Μπορεί να εμπνευστείτε και να μας φωνάξετε στο νηπιαγωγείο να κάνουμε ένα αντίστοιχο εργαστήριο για σας!

Μην ξεχνάτε επίσης ότι θα μας βρείτε με ιδέες και δραστηριότητες στο περιοδικό τριμηνιαίο περιοδικό Σύγχρονο Νηπιαγωγείο ενώ περιγραφές προγραμμάτων θα βρίσκετε πάντα και εδώ

Ακόμη στην ιστοσελίδα μας θα βρείτε το νέο μας πρόγραμμα "Από τον Οίκο στην Οικουμένη". Μια δράση διάρκειας 90’ με στόχο να παίξουν τα παιδιά με την έννοια του σπιτιού, του οίκου, και να τη συνδέσουνε με το οικολογικό αποτύπωμα της κατοικίας. Ξεκινάμε από απλά παιχνίδια με τα σπίτια των ζώων (σοφά χτισμένα με μηδέν οικολογικό αποτύπωμα) και τα δενδρόσπιτα και καταλήγουμε να κατασκευάζουμε το οικολογικό σπίτι. Στη διαδρομή περνάμε από τα τσιμεντένια και ενεργοβόρα σπίτια μας και την αλλαγή συνηθειών στη καθημερινή μας ζωή στο σπίτι. Το σπίτι αποδεικνύεται αγαπημένο θέμα των παιδιών…

Η φωτογραφία του μήνα

© All photos, graphics and images on this site remain the copyright of WWF, unless otherwise noted, and should not be downloaded without prior permission.
© 1986 Panda symbol WWF; ® "WWF" and "living planet" are WWF Registered Trademarks.