WWF newsletter

 
 
Τεύχος 5, Ιούλιος 2010
 

θέματα

Όταν οι μαθητές… ξε-μπλογκάρουν

Μας εντυπωσίασαν τα blog των μαθητών και των μαθητικών ομάδων και σχολείων που βραβεύθηκαν στο πλαίσιο του μαθητικού διαγωνισμού "Ξεμπλόγκαρε" για μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου. Ο διαγωνισμός είχε ως αντικείμενο τη δημιουργία ιστολογίων (blog) με στόχο την εξοικείωση των μαθητών με τα νέα μέσα και τη δημιουργία ελληνικού περιεχόμενου που να αφορά την περιγραφή της ιδιαίτερης πατρίδας τους, του περιβάλλοντος και της τοπικής ιστορίας, αλλά και ιδέες για το πώς οραματίζονται οι μαθητές την Ψηφιακή Ελλάδα.

Μπορείτε να απολαύσετε τα blog των μαθητών εδώ. Μας έκανε ιδιαίτερη εντύπωση το blog του Παναγιώτη Καραγραβριηλίδη που αποπνέει φρεσκάδα κι αυθορμητισμό παρά το γεγονός ότι το θεματικό πλαίσιο του διαγωνισμού είναι κάπως περιορισμένο.

Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να δει κανείς πώς βλέπουν οι μαθητές το σχολείο και την εκπαίδευση, όπως καταγράφεται αυτό το βλέμμα στα blog τους. Διαβάζουμε, για παράδειγμα:

"Ο μόνος πραγματικός λόγος για να γίνει μια κατάληψη είναι η απέχθεια των μαθητών για το σχολείο, η κούραση τους από την καθημερινή ρουτίνα και το ασφυχτικό πρόγραμμα και η ανάγκη για λίγες διακοπές". (http://asxoleiastoi.pblogs.gr/)

"Θέλω να πάω πανεπιστήμιο, αν το καθάριζαν κιόλας από τις βρωμερές πολιτοαφίσες με αρχικά ΕΦΑΧΨΑ και ΓΕΡΑΕΦ περίπου, θα ήθελα πιο πολύ". (http://ineedo2.wordpress.com)

"Κλέβω λίγο από τον πολύτιμο χρόνο της μελέτης για τις Πανελλήνιες για να θυμίσω: Αγαπητοί κύριοι καθηγητές, προϊστάμενοι, πρώην και νυν υπουργοί παιδείας: Αποτύχατε. Όλα τα αναρίθμητα, βαρετά σχόλια και οι κριτικές που πρέπει να απομνημονεύσω δε με έκαναν ούτε θα με κάνουν να μισήσω τη λογοτεχνία. Τα ασύνδετα μεταξύ τους ιστορικά γεγονότα στα οποία εξετάζομαι πανελλαδικώς δε με έκαναν ούτε θα με κάνουν να μισήσω την ιστορία […]". Σχόλιο που αναρτήθηκε σε blog από μια μαθήτρια με το ψευδώνυμο Aurora borealis.

"Το σχολείο είναι υπέροχα χρήσιμο. Για πολλά πράγματα…" (http://ineedo2.wordpress.com)

Άραγε αυτή η κλεφτή ματιά στις σκέψεις των παιδιών θα μας βοηθήσει να μάθουμε πώς να τους προσφέρουμε κάτι "υπέροχα χρήσιμο";

Η αρχιτεκτονική του ελάχιστου

Μια υπέροχη έκθεση με θέμα τις αρχετυπικές μορφές κατοίκησης προσφέρει η έκθεση "Αρχέτυπα" του Γιώργου Τριαντα-φύλλου. Η έκθεση παρουσιάστηκε στο Βυζαντινό Μουσείο και ευτυχώς παρατείνεται μέχρι αρχές Σεπτέμβρη αλλά για όσους βρίσκονται εκτός Αθηνών υπάρχει και άλλη λύση, καθώς βρίσκεται όλη on line. Απολαύστε την και πάρτε ιδέες για εκπαιδευτικές δράσεις με θέμα το "κατοικείν" με όρους οικολογικούς. Γιατί πιστεύουμε στη σοφία του γνωμικού "σπίτι όσο χωρείς και θέα όσο θωρείς". Στο μεταξύ ετοιμάζουμε κι εμείς κάτι γι αυτό το θέμα, αλλά νεότερα σε επόμενα τεύχη.

Το Πάντα διαβάζει…

…το βιβλίο του Daniel Coleman (συγγραφέα του bestseller "Συναισθηματική νοημασύνη") "Οικολογική Νοημοσύνη", από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα που κυκλοφόρησε πρόσφατα. Όλοι εσείς που διαβάζετε αυτό το έντυπο γνωρίζετε ήδη πολλά για το οικολογικό αποτύπωμα της καθημερινότητάς μας και ίσως να έχετε κουραστεί κιόλας από τη μονότονη επανάληψη συμβουλών για έναν πιο πράσινο τρόπο ζωής. Ωστόσο, αυτό το βιβλίο καταφέρνει να κάνει το θέμα πολύ ενδιαφέρον. Η παράθεση πληροφοριών και στοιχείων είναι πλεγμένη σε μια γλαφυρή αφήγηση, που μας κάνει να δούμε από την αρχή τον τρόπο ζωής μας και να τον συνδέσουμε με το μέλλον του πλανήτη. Σημαντικό αίτημα που προβάλλει ο συγγραφέας είναι η διαφάνεια των πραγμάτων που αγοράζουμε. Πότε θα τη διεκδικήσουμε άραγε δυναμικά ως κοινωνία πολιτών;

Ένα Πάντα δεν μπορεί να κάνει τα πάντα…

Γνωρίζετε ότι…
• η Ελλάδα φιλοξενεί 32 από τα 200 πιο σημαντικά δάση της Μεσογείου;
• τα τελευταία 20 χρόνια στη χώρα μας έχουν καταστραφεί ολοσχερώς ή υποβαθμιστεί σημαντικά περισσότερα από 2 εκατομμύρια στρέμματα δασών και δασικών εκτάσεων;
• στον κατάλογο των απωλειών των τελευταίων λίγων ετών περιλαμβάνονται περιοχές μοναδικής οικολογικής αξίας, όπως ο Ταΰγετος, ο Καϊάφας, η Στροφυλιά, ο Πάρνωνας, ο Γράμμος και η Πάρνηθα;
• κι όμως, το 40% των πυρκαγιών κάθε χρόνο προκαλούνται από αμέλεια; Την αμέλεια καθενός από εμάς, που πετάει ένα αναμμένο τσιγάρο, που εκτελεί επικίνδυνες εργασίες στην ύπαιθρο, που στήνει μια ψησταριά μέσα σε δασική περιοχή.

Ακριβώς αυτή την καταστροφική αμέλεια καταγράφει με ευφάνταστο και χιουμοριστικό τρόπο η νέα καμπάνια της περιβαλλοντικής οργάνωσης WWF Ελλάς "Ένα Panda δεν μπορεί να κάνει τα πάντα", που υλοποιείται με την ευγενική υποστήριξη των Κοινωφελών Ιδρυμάτων Ι.Σ. Λάτση, Α.Γ. Λεβέντη και Μποδοσάκη και την εθελοντική συμμετοχή του ηθοποιού Χρήστου Χατζηπαναγιώτη.

Στόχος της καμπάνιας, η οποία αποτελείται από ειδική ιστοσελίδα, καταχωρίσεις στον τύπο και τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά σποτ, είναι να ευαισθητοποιήσει τους πολίτες για την αποφυγή πυρκαγιών από αμέλεια. Ο γνωστός ηθοποιός υποδύεται μια αρχετυπική φιγούρα λαϊκού τύπου που με εξόφθαλμο τρόπο κάνει πράξη όλες αυτές τις απαράδεκτες συνήθειες με φανερό τον κίνδυνο πρόκλησης πυρκαγιάς. Την κρίσιμη στιγμή πιάνεται επ’ αυτοφώρω από ένα Πάντα.

Ας γίνουμε κι εμείς συμπρωταγωνιστές του Πάντα για την προστασία των ελληνικών δασών από τις πυρκαγιές με τις πράξεις μας.

Το Πάντα συνεδριάζεται...

 

Τις προηγούμενες εβδομάδες το Πάντα παρακολούθησε δύο πολύ ενδιαφέροντα συνέδρια. Το πρώτο είχε θέμα τη Διαγενεακή Δικαιοσύνη και το διοργάνωσε η Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς και το Υπουργείο Παιδείας. Στο συνέδριο μίλησε η υπουργός κ.Άννα Διαμαντοπούλου και ειδικοί από διάφορους χώρους. Έγινε λόγος, φυσικά, για το οικονομικό βάρος που καλείται να σηκώσει και η νέα γενιά αλλά και οι παλαιότερες. Κατά πόσο είναι εύλογο και δίκαιο να μοιραστούμε όλες οι γενιές εξίσου την ευθύνη της οικονομικής αλλά και οικολογικής κρίσης; Ποιο σύστημα αξιών μας οδήγησε εδώ; Τι ρόλο μπορεί να παίξει η παιδεία ώστε να αλλάξει η νοοτροπία του βραχυπρόθεσμου κέρδους χωρίς μέριμνα για τις μέλλουσες γενιές; Και μήπως μπορεί να βοηθήσουν θεσμοί όπως ένας Συνήγορος των Μελλοντικών Γενιών, που φυσικά δεν μπορούν να ακουστούν ακόμη αφού είναι αγέννητες; Συμμετείχαμε κι εμείς με μια σύντομη εισήγηση για το ρόλο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στην ανάπτυξη συνείδησης ευθύνης για τις μέλλουσες γενιές.

Το δεύτερο πολύ ενδιαφέρον συνέδριο ή, για την ακρίβεια, ημερίδα είχε θέμα "Παιχνίδι, Αφήγηση, Τεχνολογία: αναζητώντας το ψηφιακό ανάλογο της ανθρώπινης παραμυθίας" και το διοργάνωσε το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Εφηρμοσμένης Επικοινωνίας και το Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Οι διοργανωτές προσπάθησαν να αναδείξουν μια διευρυμένη και διεπιστημονική προβληματική σε σχέση με τους τρόπους με τους οποίους η παραγωγή και λειτουργία της αφήγησης, σε όλες τις εκφάνσεις και μορφές της, εντάσσεται στο χώρο του παικτού αλλά και ταυτόχρονα τον τροφοδοτεί, τις κατευθύνσεις στις οποίες εκτείνεται η έννοια του κοινωνικού παιχνιδιού, ενθέτοντάς μας, ως ανθρώπινες ψηφίδες, στο μωσαϊκό μιας συλλογικής μνήμης και συνείδησης, τις διαδρομές που διανύει το στοιχείο του παιχνιδιού, από τη διασκέδαση της καθημερινότητας έως τη βαθύτερη παραμυθία της ανθρώπινης ύπαρξης, την αντανάκλαση όλων αυτών σε ό,τι σήμερα ονομάζουμε ψηφιακή αφήγηση και ψηφιακό παιχνίδι. Ακούσαμε πολύ ενδιαφέρουσες προσεγγίσεις για το παιχνίδι και την αφήγηση και τον εκπαιδευτικό τους ρόλο αλλά, πάνω από όλα, πήραμε ιδέες για το πώς θα μπορούσε να είναι μια εναλλακτική ψηφιακή προσέγγιση της εκπαίδευσης στο μέλλον και τι δυνατότητες μας προσφέρει.

To Πάντα θα βρίσκεται...

2-7 Ιουλίου στην πατρίδα του Οδυσσέα, την Ιθάκη στο καθιερωμένο πια Θερινό Πανεπιστήμιο, που διοργανώνει κάθε χρόνο τέτοια εποχή το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης και Αειφόρου Ανάπτυξης. Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης, αλλά και σε εμψυχωτές και παιδαγωγούς. Αυτή τη χρονιά το θέμα είναι τα ιστολόγια (blog) στην εκπαίδευση. Το δικό μας εργαστήριο εστιάζει στην εργασία πεδίου ως πηγή υλικού και αφηγήσεων με εκπαιδευτικό στόχο που αναρτώνται σε εκπαιδευτικό ιστολόγιο, ενώ σε μια απογευματινή ομιλία θα εστιάσουμε στον τρόπο με τον οποίο απεικονίζουν οι μαθητές το σχολείο και τη ζωή τους στα blog τους.

Επίσης, στις 7 Αυγούστου το Πάντα σάς περιμένει στην Άνω Χώρα της Ορεινής Ναυπακτίας για παιχνίδια του δάσους. Μέσα στο πυκνό και δροσερό καστανόδασος, η Μαρία Δεδάκη, υπεύθυνη για τα εκπαιδευτικά προγράμματά μας, που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του προγράμματος "Το μέλλον των δασών μας", θα ενορχηστρώσει μικρούς και μεγάλους σε μια συμφωνία παιχνιδιών του δάσους. Απώτερος στόχος, η κινητοποίηση για την προστασία των δασών. Τη δράση διοργανώνει το περιοδικό και περιβαλλοντική οργάνωση "Πράσινο-Μπλε". Ο Τάσος Ξύδης, εκδότης του οικολογικού περιοδικού, που διανέμεται δωρεάν στα σχολεία της Ναυπάκτου και της γύρω περιοχής, μας έχει συνηθίσει σε δυναμικές και ευφάνταστες πρωτοβουλίες για την προστασία του περιβάλλοντος, δράσεις που απευθύνονται σε παιδιά, γονείς και νέους.

Τα παιδιά έγραψαν για εμάς…

Το Πάντα κάνει "κλικ"...

...στην πολύ όμορφη πρωτοβουλία του 6ου Συστήματος Προσκόπων Κέρκυρας, τον διαγωνισμό, "Πράσινα Μπαλκόνια Για Πράσινες Πόλεις". Μπορείτε κι εσείς να πάρετε μέρος στο διαγωνισμό ανεβάζοντας μια φωτογραφία του μπαλκονιού σας στο group "Πράσινα Μπαλκόνια Για Πράσινες Πόλεις" στο Facebook. Ακολουθήστε τις οδηγίες και προσθέστε κι εσείς λίγο πράσινο στο μπαλκόνι σας. Η πόλη μας το έχει ανάγκη, το ίδιο κι εμείς.

Tο Πάντα παίζει…

...ένα άκρως καλοκαιρινό παιχνίδι και μαθαίνει ταυτόχρονα για τους κινδύνους της υπεραλίευσης. Εσείς και μαζί το Πάντα θα γίνετε ο γλάρος που εκδικείται τους πολιτικούς που παίρνουν τις λάθος αποφάσεις όσον αφορά τα ζητήματα αλιευτικής πολιτικής και "καθαρίζει" τα καταστρώματα των ψαράδικων από αυτούς. Μια ωραία ευκαιρία για να διασκεδάσετε, αλλά και να μάθετε για την προστασία των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και των ακτών μας.

Η φωτογραφία του μήνα

Φωτογραφία: Ελένη Σβορώνου

Ευχαριστούμε πολύ την εθελόντριά μας Φαίη Ορφανίδου, που επιμελείται γλωσσικά το newsletter.

© All photos, graphics and images on this site remain the copyright of WWF, unless otherwise noted, and should not be downloaded without prior permission.
© 1986 Panda symbol WWF; ® "WWF" and "living planet" are WWF Registered Trademarks.