WWF newsletter

 
 
Τεύχος 7, Σεπτέμβριος 2010
 

θέματα

Το Πάντα κατοικεί

Το νέο υλικό του WWF Ελλάς για τα σχολεία είναι έτοιμο και σας περιμένει στη γωνιά της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στην ιστοσελίδα μας. Στο πλαίσιο του κύκλου εκπαιδευτικών προγραμμάτων με θέμα την καθημερινή ζωή, τις καταναλωτικές μας συνήθειες και τις επιπτώσεις τους στο περιβάλλον φέτος εστιάζουμε στο θέμα του κατοικείν.

Ο αγώνας για μείωση του οικολογικού αποτυπώματος της ανθρωπότητας περνάει οπωσδήποτε από το σπίτι μας, αφού ο οικιακός τομέας ευθύνεται για το 36% της τελικής κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας και για το 40% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Ζούμε σε πολύ ενεργοβόρα κτίρια, αυτό σημαίνει μεγαλύτερη κατανάλωση πετρελαίου και ηλεκτρικού ρεύματος για ψύξη και θέρμανση, που με τη σειρά του σημαίνει επιβάρυνση του μικροκλίματος, επομένως μεγαλύτερη ανάγκη για ψύξη και θέρμανση. Ένας φαύλος κύκλος δηλαδή. Τα σπίτια μας όμως δεν είναι μόνο ενεργοβόρα. Είναι και επικίνδυνα για την υγεία, αφού πολλές φορές χρησιμοποιούν υλικά τοξικά και υπερβολικά «σπάταλα» σε φυσικούς πόρους. Για να αντιληφθούμε όμως το πρόβλημα και να κάνουμε κάτι γι’ αυτό πρέπει να εξετάσουμε από την αρχή την έννοια του «κατοικείν». Σε τι είδους χώρους θέλουμε να ζούμε και τι είδους αξίες και ανάγκες οδήγησαν σπίτια, γειτονιές και πόλεις να είναι τόσο αποξενωμένα από και εχθρικά προς τον άνθρωπο και το περιβάλλον; Τι είδους λύσεις προσφέρει η τεχνολογία και η βιοκλιματική και οικολογική δόμηση; Ποια είναι η ψυχολογική, κοινωνική, οικονομική και πολιτική διάσταση του θέματος «κατοικία»;

Το υλικό αυτό, που απευθύνεται σε παιδιά από 9 ετών και άνω, καλεί τους μαθητές να διερευνήσουν το πώς κατοικώ (το σπίτι, το σχολείο, τη γειτονιά, την πόλη, τον πλανήτη) μειώνοντας το οικολογικό μου αποτύπωμα και αυξάνοντας την απόλαυση της εστίας. Γύρω από μια κεντρική δραστηριότητα αρθρώνεται η έρευνα και οι δραστηριότητες που καλούνται να κάνουν οι μαθητές σε ομάδες, αξιοποιώντας το υλικό που έχουμε συγκεντρώσει για κάθε επιμέρους ενότητα, αλλά και άλλο υλικό, που θα συλλέξουν οι μαθητές. Προσεγγίσαμε το «κατοικείν» εστιάζοντας σε επτά επιμέρους ενότητες: τη φιλοσοφία του κατοικείν, την παράδοση, το βιοκλιματικό σπίτι, τη φτώχεια, την υγεία, τη γειτονιά-πόλη και το σχολείο. Η διάρκεια του προγράμματος προσαρμόζεται ανάλογα με το διαθέσιμο χρόνο και τις επιθυμίες της τάξης. Για τα μικρότερα παιδιά υπάρχει μια πιο απλή δραστηριότητα, με τίτλο «Τα τρία γουρουνάκια».

Τελικός στόχος είναι μια νέα ματιά στο «κατοικείν», μια ματιά που συμπεριλαμβάνει στο οπτικό πεδίο το φυσικό περιβάλλον και οδηγεί σε μια νέα σχέση με τον εαυτό. Γιατί τελικά η μόνη μόνιμη και αδιαμφισβήτητη κατοικία είναι ο εαυτός και η Γη.

Το Πάντα ετοιμάζεται πυρετωδώς για το σχολείο

Η πρώτη επίσημη συλλογή χαρτοσχολικών προϊόντων WWF είναι πλέον γεγονός και θα είναι η καλύτερη παρέα για το Πάντα και τους μικρούς μας φίλους τη φετινή σχολική χρονιά! Τσάντες, σακίδια, μολύβια, τετράδια, ό,τι δηλαδή συνοδεύει τους μικρούς μας φίλους στο σχολείο, αλλά και γυρνάει τους μεγαλύτερους πίσω στις πιο τρυφερές παιδικές αναμνήσεις.

Μέσα από τη συνεργασία του WWF Ελλάς με την εταιρεία PAXOS ΑΕ, έχει δημιουργηθεί μια συλλογή χαρτοσχολικών προϊόντων WWF, που αναμένεται να ενθουσιάσει μικρούς και μεγάλους!

Η εταιρεία PAXOS, έχοντας διανύσει περισσότερα από 40 χρόνια πορείας, γνωρίζει καλά πώς να δημιουργεί ποιοτικά προϊόντα και να αγγίζει τις καρδιές των μικρών μας φίλων. Με την ίδια αγάπη και γνώση δημιούργησε τη φετινή συλλογή χαρτοσχολικών προϊόντων WWF, που μπορούμε να βρούμε σε επιλεγμένα καταστήματα σε όλη την Ελλάδα: βιβλιοπωλεία, καταστήματα παιχνιδιών, σουπερμάρκετ κλπ.

Τα χαρτοσχολικά WWF δίνουν χρώμα στη φετινή σχολική χρονιά και παράλληλα ενισχύουν το έργο του WWF Ελλάς, αφού μέρος των χρημάτων από την αγορά τους διατίθεται για τα προγράμματα και τις δράσεις του WWF Ελλάς.

Το Πάντα διαβάζει…

…το «Δάσκαλος και μαθητής» του Antonio Scurati από τις Εκδόσεις Πόλις, ένα διεισδυτικό και κάπως σκληρό μυθιστόρημα από έναν ταλαντούχο συγγραφέα.

Ημέρα των απολυτήριων εξετάσεων σε ένα λύκειο μιας μικρής ιταλικής πόλης. Η επιτροπή των καθηγητών περιμένει τον υποψήφιο να προσέλθει στην αίθουσα. Εκείνος καθυστερεί. Το κλίμα είναι βαρύ. Ζέστη και υγρασία, που στο τσιμεντένιο σχολικό κτίριο γίνονται ανυπόφορα. Ο μαθητής φτάνει με το κράνος στο ένα χέρι. Με το άλλο χέρι βγάζει ένα όπλο και σκοτώνει όλους τους καθηγητές εκτός από έναν. Τον καθηγητή Φιλοσοφίας και Ιστορίας, ο οποίος και αφηγείται και την ιστορία από την πλευρά του τραγικού όντος που είναι ο «επιζών».

Όχι, δε θέλουμε να σας μαυρίσουμε την καρδιά. Αλλά ο Scurati ανατέμνει με δεξιοτεχνία, όχι μόνο τη σχολική ζωή, αλλά και τη σύγχρονη κοινωνία. Προσπαθώντας να κατανοήσει γιατί ο μαθητής του οδηγήθηκε στο έγκλημα, πού είναι το δικό του λάθος και γιατί χάρισε σ’ εκείνον μόνο τη ζωή, ο καθηγητής αποτυπώνει τα αδιέξοδα μιας κοινωνίας σε παρακμή. Από τις ακραίες κλιματικές συνθήκες ως το ακατάλληλο σχολικό κτίριο (που είναι «κατάλληλο για να καλλιεργείς ορχιδέες μάλλον παρά για να διδάσκεις μαθητές») και από τους μαθητές που αναζητούν κάποιον να τους θέσει όρια ως τα αδηφάγα ΜΜΕ και τους «ειδικούς επιστήμονες» με την ξύλινη γλώσσα, ο συγγραφέας παρουσιάζει μια τοιχογραφία της σύγχρονης ζωής. Σταδιακά και ανεπαίσθητα, οι ρόλοι αλλάζουν. Ο μαθητής-δολοφόνος γίνεται ένας «δάσκαλος» και ο επιζών δάσκαλος ένας «μαθητής», που αναζητά το νόημα σε μια πολύπλοκη και σκληρή πραγματικότητα. Τελικά όμως αξίζει να είσαι δάσκαλος… Ο καθηγητής βρίσκεται στις επάλξεις με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.

Αν ήμουν δέντρο…

«Αν ήμουν δέντρο, θα ήθελα να είχα γίνει ένα δέντρο παράξενο, ένα δέντρο-παραμυθάς. Για να σκαρφαλώνουν τα παιδιά στα κλαριά μου και ν’ ακούνε τις ιστορίες που θα τους ψιθύριζα με το φύσημα του ανέμου – ιστορίες που θα μάθαινα από τις ρίζες μου. ΄Η να κάθονται στην πράσινη αγκαλιά μου και να διαβάζουν τα παραμύθια που θα ήταν γραμμένα στα φύλλα μου – παραμύθια που θ’ άκουγα από τον ήλιο, τη βροχή και το χιόνι. Κι έπειτα να ονειρεύονται και να κοιτάζουν από ψηλά το αύριο, το σήμερα, το χτες...

Αν ήμουν φυλλοβόλο παραμυθόδεντρο, θα έβγαζα κάθε άνοιξη καινούρια φύλλα με ιστορίες, να τις διαβάζουν και να χαίρονται τα παιδιά στις διακοπές τους το καλοκαίρι. Αν ήμουν αειθαλές, τα παραμύθια μου θα κρατούσαν συντροφιά στους μικρούς μου φίλους όλες τις εποχές. Αν ήμουν καρποφόρο παραμυθόδεντρο, θα φώναζα παιδιά κάθε φυλής και κάθε χώρας να μαζέψουν τους καρπούς μου, να τους γευτούν και να φυτέψουν τα κουκούτσια τους παντού στον κόσμο, για ν’ αποκτήσουν όλοι οι τόποι δάση απέραντα από δέντρα-παραμυθάδες. Να μπορεί ν’ ανέβει στα κλαριά τους κάθε παιδί της γης και ν’ ακούσει τις ιστορίες που θα του ψιθύριζαν με τη βοήθεια του ανέμου – ιστορίες από τις ρίζες τους. ΄Η να διαβάζει τα παραμύθια τα γραμμένα στα φύλλα τους – παραμύθια του ήλιου, της βροχής και του χιονιού. Κι ύστερα να ονειρεύεται και να κοιτάζει από ψηλά το αύριο, το σήμερα, το χτες...»

Λότη Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου, Αν ήμουν δέντρο. Από το Σημειωματάριο της Γυναικείας Λογοτεχνικής Συντροφιάς "Αν ήμουν...", Ψυχογιός 2009.

Το Πάντα και ο Αίολος...

 

Η εγκατάσταση των αιολικών πάρκων συνήθως προκαλεί αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες. Από την άλλη, γνωρίζουμε όλοι ότι η αιολική ενέργεια είναι μια απάντηση στη χρήση ορυκτών καυσίμων και στο φαινόμενο του θερμοκηπίου. Τι γίνεται όμως όταν το πάρκο… πλησιάζει στο σπίτι μας;

Το ολοκαίνουργιο εκπαιδευτικό πακέτο για τα αιολικά πάρκα της Κεφαλονιάς της Παρασκευής Βασάλα, έκδοση της ΤΕΔΚ Κεφαλονιάς και Ιθάκης, εστιάζει σε αυτό το θέμα. Μέσα από την εμπειρία των αιολικών πάρκων της Κεφαλονιάς, οι μαθητές εμβαθύνουν στο θέμα της αιολικής ενέργειας, κατανοούν τη λειτουργία μιας ανεμογεννήτριας και, κυρίως, στοχάζονται και σταθμίζουν τα υπέρ και τα κατά των αιολικών πάρκων. Καλούνται να διαμορφώσουν άποψη αφού ενημερωθούν και, κυρίως, αφού αποκτήσουν ίδια εμπειρία από τις επισκέψεις του στα αιολικά πάρκα της Κεφαλονιάς. Η έκδοση είναι εξαιρετικά καλαίσθητη. Ασπρόμαυρη, για να φωτοτυπούνται εύκολα τα φύλλα εργασίας, με όμορφα σκίτσα και γραμματοσειρές. Οι παιδαγωγικές μέθοδοι που προτείνονται είναι ποικίλες: από κατασκευές και μελέτη πεδίου ως debate και έρευνα στο διαδίκτυο.

Το πακέτο αποτελείται από το εγχειρίδιο για τον εκπαιδευτικό, το υλικό για το μαθητή και το συμπληρωματικό υλικό.

Το πακέτο ανήκει σε μια σειρά παιδαγωγικού υλικού της ΤΕΔΚ Κεφαλονιάς και Ιθάκης που περιλαμβάνει υλικό για σπήλαια και υγροτόπους, τον Εθνικό Δρυμό Αίνου και την Ιθάκη, με στόχο να καταστήσει την Κεφαλονιά και την Ιθάκη προορισμό μαθητικών εκδρομών στο πλαίσιο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Ένα ταξίδι στην Κεφαλονιά ή την Ιθάκη είναι μια ωραία ιδέα. Αλλά το συγκεκριμένο υλικό για τα αιολικά πάρκα είναι πολύτιμο για όλους όσοι ενδιαφέρονται για το θέμα αυτό, που προκαλεί αρκετά μποφόρ σε πολλές περιοχές της χώρας μας.

Το Πάντα μαθαίνει τις βασικές αρχές της αναπτυξιακής εκπαίδευσης

Στο πλαίσιο της e-Learning Expo 2010, την Κυριακή 3 Οκτωβρίου 2010, η ActionAid Hellas οργανώνει βιωματικό εργαστήρι για εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με θέμα «Βασικές αρχές της Αναπτυξιακής Εκπαίδευσης».

Εκπαιδευτικοί της ActionAid θα παρουσιάσουν στους συμμετέχοντες συγκεκριμένες μεθοδολογίες προσέγγισης της Αναπτυξιακής Εκπαίδευσης και ένταξής της στα σχολικά αναλυτικά προγράμματα. Οι ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες που θα πραγματοποιηθούν διερευνούν τους δεσμούς αλληλεξάρτησης ανάμεσα στα παγκόσμια ζητήματα, όπως αυτό της φτώχειας και της ανισότητας, και προτείνουν δημιουργικούς τρόπους συμμετοχής των μαθητών σε συλλογικές δράσεις, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση της συνείδησής τους ως πολιτών του κόσμου.

Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου θα αξιοποιηθεί εκπαιδευτικό υλικό της ActionAid και θα παρουσιαστούν τα νέα της εκπαιδευτικά προγράμματα για τη σχολική χρονιά 2010-2011. Συγκεκριμένα, θα αξιοποιηθούν δραστηριότητες και υλικό από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που πραγματοποιείται στο κέντρο «Ένας Κόσμος Άνω Κάτω» και το νέο εκπαιδευτικό πακέτο «Κόντρα στο Ρεύμα», για τις κλιματικές αλλαγές και φτώχεια.

Η συμμετοχή στο εργαστήρι που θα πραγματοποιηθεί στο Εκπαιδευτικό Κέντρο Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος στη Γλυφάδα είναι χωρίς κόστος. Θα απαιτηθεί ηλεκτρονική εγγραφή για την παρακολούθηση των εργασιών της, η οποία θα ανακοινωθεί σύντομα.

Το Πάντα επισκέπτεται την έκθεση της Unesco

Την Τρίτη 7 Σεπτεμβρίου 2010, στην αίθουσα «Κόντογλου» του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων, θα γίνουν τα εγκαίνια της έκθεσης αφισών της Unesco, για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε ολοκληρωμένη μορφή.

Την έκθεση, η οποία θα βρίσκεται στις 7-18 Σεπτεμβρίου 2010 στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων, Ακαδημίας 50, οργανώνει ο Δήμος Αθηναίων και ο Πολιτισμικός Οργανισμός, σε συνεργασία με τον Ομιλο Unesco για τον Πολιτισμό της Ειρήνης.

Ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών για την Εκπαίδευση, την Επιστήμη και τον Πολιτισμό (UNESCO) είναι ένας από τους κυριότερους ειδικούς οργανισμούς του συστήματος των Ηνωμένων Εθνών. Ιδρύθηκε στις 4 Νοεμβρίου του 1946 και σήμερα αποτελείται από 193 κράτη. Η έδρα του είναι στο Παρίσι. Η Γενική Συνδιάσκεψη της Unesco, η οποία αποτελείται από εκπροσώπους όλων των κρατών-μελών, συνέρχεται κάθε δύο χρόνια και χαράσσει τους στρατηγικούς στόχους της. Στη γραμματεία εκπροσωπούνται σήμερα 160 χώρες. Αποστολή της Unesco, σύμφωνα με την ιδρυτική της πράξη, είναι να οικοδομήσει τους αμυντικούς μηχανισμούς της ειρήνης στην καρδιά και το μυαλό των ανθρώπων, ενισχύοντας την πνευματική συνεργασία μεταξύ των εθνών, μέσω της εκπαίδευσης, της επιστήμης, του πολιτισμού και της επικοινωνίας, με στόχο να εξαλειφθούν οι πόλεμοι.

Οι 60 αφίσες που θα εκτεθούν στην αίθουσα «Κόντογλου» εκφράζουν τα προγράμματα του Οργανισμού και αναφέρονται σε θέματα όπως η σημασία του αλφαβητισμού, της ισότητας των δυο φύλων και της αξίας της ανάγνωσης και του βιβλίου, το σοβαρό πρόβλημα των διακρίσεων, τα ανθρώπινα δικαιώματα –κυρίως του παιδιού–, η ειρήνη και η δικαιοσύνη, η προστασία της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, ο σεβασμός του φυσικού περιβάλλοντος και η διατήρηση και διάσωση των μητρικών γλωσσών ως φορέων πολιτισμού και παραδόσεων κλπ.

Πηγή: www.elamazi.gr

Το Πάντα πρεσβευτής...

Θέλετε να περάσετε ένα μήνα δουλεύοντας και ζώντας δίπλα στα γιγάντια πάντα στην Κίνα; Τώρα είναι η ευκαιρία σας, καθώς υπάρχουν 6 θέσεις στο Chengdu Panda Base, όπου θα μπορείτε να τα φροντίζετε και στη συνέχεια να βγαίνετε εξορμήσεις στο πεδίο για να παρακολουθείτε εκείνα που ζουν ελεύθερα στη φύση. Με τι αντάλλαγμα; Θα γίνετε ένας Pambassador, ένας πρεσβευτής, με άλλα λόγια, του πάντα, και θα μεταφέρετε στον υπόλοιπο κόσμο τις μαγευτικές εμπειρίες σας, όσα ακούτε και βλέπετε και φυσικά τη δουλειά που κάνετε δίπλα σε αυτά τα υπέροχα ζώα. Μην το σκέφτεστε άλλο! Πατήστε εδώ για περισσότερες λεπτομέρειες.

Tο Πάντα εκπαιδεύεται για τις προστατευόμενες περιοχές…

Μια εξαιρετική δουλειά, έναν οδηγό Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στις Προστατευόμενες Περιοχές, έχει κάνει το Μεσογειακό Γραφείο Περιβάλλοντος (MIO-ESCDE) και η Μεσογειακή Εκπαιδευτική Πρωτοβουλία για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Medies). O τίτλος του βιβλίου είναι «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση & Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη σε Προστατευόμενες Περιοχές. Επιμορφωτικό Υλικό», σε επιμέλεια Μιχάλη Σκούλου και με συγγραφείς τους Η. Αλάμπεη, Β. Κουρούτο, Β. Μαλωτίδη, Μ. Μαντζάρα και Β. Ψαλλιδά (έκδοση MΙΟ-ESCDE, 2008). Δεν πρόκειται για ένα κλασικό εκπαιδευτικά πακέτο με φύλλα δραστηριοτήτων για τα παιδιά, αλλά για ένα βιβλίο-οδηγό, που περιλαμβάνει τις θεωρητικές γνώσεις, τη μεθοδολογία και τα παιδαγωγικά εργαλεία που πρέπει να γνωρίζει όποιος θέλει να σχεδιάσει προγράμματα Π.Ε. στις Προστατευόμενες Περιοχές. Είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο γιατί περιλαμβάνει το απόσταγμα της επιστημονικής γνώσης για τις Προστατευόμενες Περιοχές και για όλες τις βασικές κατηγορίες εκπαιδευτικών μεθόδων Π.Ε. (παιχνίδια αισθήσεων, χάρτες εννοιών, πειράματα, δραστηριότητες διασαφήνισης αξιών κλπ). Το βιβλίο περιλαμβάνει ένα CD Rom με την ύλη του βιβλίου, καθώς και επιπλέον υλικό. Μπορείτε να κατεβάστε το υλικό από εδώ.

Η φωτογραφία του μήνα

Φωτογραφία: Μετά τις βροχές, εικόνες από την Ινδία: τα παιδιά θα αργήσουν να ξαναπάνε σχολείο, WWF India

Ευχαριστούμε πολύ την εθελόντριά μας Φαίη Ορφανίδου, που επιμελείται γλωσσικά το newsletter.

© All photos, graphics and images on this site remain the copyright of WWF, unless otherwise noted, and should not be downloaded without prior permission.
© 1986 Panda symbol WWF; ® "WWF" and "living planet" are WWF Registered Trademarks.